Tisztelt Szülő!

Az edzések helyszíne az Izbégi Általános Iskola tornacsarnoka! Elsősorban 10-12 alatti fiatalokat várunk. 

A program főbb információi

A 2017/2018-es tanévben edzéseinket az Izbégi Általános Iskola tornacsarnokában tartjuk (Térkép). 

Felszerelés:

  • A teremben váltócipő kötelező, utcai cipőben belépni tilos!
  • A fehér rövidnadrág vagy póló viselése nem etikus, a kezdők számára is javasolt ezért a sötétebb színek választása! (Ha nincs, az első 1-2 alkalommal nem gond, de azt kell látni, hogy a fehér háttér előtt mozgó fehér labda mindenkit zavarhat!)
  • Ütő: Megbeszélés szerint. Kezdetnek az otthoni is megteszi, de néhány gyakorló ütővel mi is rendelkezünk.. Rövid időn belül (pl. ha tetszik a foglalkozás, ha szeretne járni - +2-3 hónap) érdemes megfelelő eszközt választani. A MOATSZ több programjában Joola Match (~3000 Ft) ütők szerepelnek, mi a Team Germany Premium (~4800) verziót inkább ajánljuk, de egyeztetést követően a legifjabbaknak a Joola Rossi Junior + 2xJoola 4You borítással szerelt ütőt is összeállítunk (~10 000 Ft)!

Edzésnapok:

  • Kedd: 18:00-20:00 - beosztás szerint
  • Szerda: 18:00-20:00 - beosztás szerint

Vezetőedző: Németh Magdolna

Jelentkezés:

E-mailben: jelentkezes(kukac)eurokapuse.hu

Kérjük adja meg:

  • kisfia/kislánya nevét
  • melyik környéki általánosba jár
  • egy mobilszámot, amin el tudjuk érni önöket

Tagdíj-kérdések:

  • 6000 Ft/hó

Oktatási programunk

Az oktatás főbb nehézsége:

Az asztalitenisz nehézségét legtalálóbban Klampár Tibor könyvéből ismerhetjük meg: "Az asztalitenisz az idegek harca. Állunk egymással szemben három méterre és kétszázzal ütjük a labdát. Ennyi idő alatt tudnunk kell, mit ütött az ellenfél, és tudnunk kell, mit üssünk mi. Az agy nem gondolkodik, csak cselekszik. Több millió órát kell eltöltenünk az edzőteremben, hogy begyakoroljunk mindent, ha világbajnokok akarunk lenni."

  • A fenti folyamat akkor is több év, és nagyon sok gyakorlást kíván, ha a célokkal azért szerényebben bánunk :)
  • Egyesületünk abban tud segítséget nyújtani, hogy a nálunk jelentkező fiatalok az alapokat meg tudják szerezni.
  • Adottságaink egyelőre nem elegendőek ahhoz, hogy élsportolókat képezzünk, a képzési programunk ezért leegyszerűsített, ahhoz az adottsághoz (aula-használat) is illesztett, melyet az együttműködő Iskola kínálni tudott

Ebből tanítunk:

  • Ormai László: Korszerű Asztaliteniszezés (link)
  • Okos Balázs: Az asztalitenisz technikájának tanítása (link

Kezdők számára a fontosabb mérföldkövek:

~1. hónap vége:

  • A helyes ütőtartás elsajátítása
  • A helyes alapállás elsajátítása
  • Labdakezelési készségek elsajátítása (pattogtatás, célra ütés stb.)

~3. hónap vége: Tenyeres kontraütés elsajátítása - folyamatos nagyszámú, pontos ütés

~6. hónap vége: Fonák kontraütés elsajátítása - folyamatos nagyszámú, pontos ütés

Mi történik, ha a jelzett szinteket nem éri el valaki?

Egyesületünk minden diáknak biztosítani kívánja a sportolási lehetőséget, eltanácsolni senkit nem szoktunk.

Edzőpartneri rendszer

  • A kezdő fiatalok oktatásába játékosainkat is igyekszünk bevonni, de a célunk az, hogy a már több éve edzéseinket látogató fiatalok is segítsék programunkat!
  • Ezért a már igazolt fiatalkorú játékosok segítségére számítunk a kezdők programjában.
  • A képzettebb játékosok jutalma a segítségért kettős: Felnőtt versenyzőink bevonásával edzhetnek tovább edzéseinken, ha pedig az SLT programban kapott eszközökhöz is hozzáférünk, akkor adogatógépes edzéseket is szervezünk!

Az első 6 hónap foglalkozásainak anyagai

A helyes ütőfogás

Számos ütőfogás közül Egyesületünk a 'Klampár-fogást' oktatja a fiataloknak.

  • Lehetővé teszi, hogy az ütő mindkét oldalával játszunk
  • Az ütő a kar meghosszabbítása
  • Mintha egy pisztolyt fognánk valakire
  • Az ütő lapjának szegélye az alkar peremének meghosszabbítása.
  • Az ütőt az éléhez minél közelebb fogjuk
  • Az ütőfogás laza, de ütés közben nem engedjük elfordulni a kézben
  • A nagyujj és a mutatóujj párhuzamosan fekszik az ütfelület alsó peremén, a nagyujj a tenyeres-, a mutatóujj a fonák oldalon.
  • Az ütő éle a tenyérbe illesztésnél mutatóujj és a hüvelykujj közötti lágy rész középen is támaszkodik

 Néhány videó erről:

 

 

A helyes alapállás és mozgás

Az asztal közelében játszó támadó játékosok alapállása az, melyet oktatunk.

  • Magasságtól függően az asztal mögött 30-50cm-re (kb. egy alkar távolságban) helyezkedünk el
  • Az asztal felezővonalától kissé balra, mert alapvetően a tenyeres ütés az, amivel igyekszünk az érkező labdát fogadni
  • A lábak nagyobb terpeszben állnak (45-50cm), egészen mély terpeszbe csak akkor érdemes helyezkedni, ha rendkívül erősek a lábak
  • A lábfejek nagyjából párhuzamosak egymással
  • Jobb kezesek esetében a bal láb kicsit előrébb helyezkedik el (bal kezeseknél fordított)
  • Az egész testtartás laza
  • Általánosan olyan alapállásba érdemes helyezkedni, ahonnan a leggyorsabban és a legkisebb ráfordítással lehet elindulni
  • A testsúly a lábujjakon és a talpon nyugszik
  • A sarkak kissé emeltek
  • A térdek hajlítottak és kicsit befelé dőlnek
  • A törzs előredől
  • A vállak és az egész testtartás laza
  • A karok könyökben behajtva, az alkar és a felkar ~derékszöget zár be
  • A fej előrenéz, az érkező labda irányába

A lábmunka által megvalósított mozgás irányai

  • oldalirányú sasszé-mozgás jobbra és balra
  • oldalirányú mozgások jobbra, balra keresztlépéssel
  • mélységi mozgások előre vagy hátra támadólépéssel
  • mélységi mozgások előre vagy hátra ugrással

 

 

 

 

Tenyeres kontra

 

A gyakorlás legelső állomása a helyes találati pont megismertetése. Igen gyakori hiba, hogy a fiatalok a labdát a becsapódási ponthoz minél közelebb próbálják megütni, holott játék közben a legbiztosabb megoldást mindig a felszálló ág csúcsponthoz közeli pozíciói eredményezik. Általános, hogy a tenyeres és fonák kontraütés során befejező kontrát, azaz igazán erős ütést a tetőponton megütött labdával lehet generálni. Azt kell tehát leginkább begyakorolni, hogy a felszálló ág legvégén tudjuk biztosan ütni akár a tenyeres, akár a fonák kontraütéseket.

  • A tenyeres kontra egy tiszta, egyenes egyenes ütés vissza az ellenfélnek.
  • Az ütő lapja merőleges az ütés irányára
  • Az ütő energiája egészében átadódik a labdának, a labda nem pörög
  • A labda pályája nem nagyon ívelt, nagy gyakorlattal erős, kemény ütések kivitelezhetők ezzel a mozdulattal
  • Asztal közeli játékban erőteljesebb támadásindítására is alkalmas lehet
  • Az ütő zárt (hiszen a felszálló ágból érkező labdát 'pofozzuk' vissza 
  • A labdát a felpattanás legmagasabb pontján vagy ahhoz igen közel célszerű megütni (a gyakorlás/tanulás későbbi szakaszaiban lehet a felszálló ág korai szakaszaiban közelíteni)
  • A labdát mindig az ütő közepével igyekszünk eltalálni
  • A start pozícióban az ütő a test mellett kb csípőmagasságban van
  • A lendítéskor az ütő előre és felfelé mozog,
  • Érintkezéskor merőlegesen ütjük meg a felpattanó labdát, lehetőség szerint a tetőponthoz közel
  • A kézmozdulat kivezetése nagyjából a test előtt középen fejeződik be kb. félúton a fej és váll magasság között. Lényegesen tovább vagy magasabbra nem érdemes vezetni, mert a későbbi intenzívebb játékban 'nem ér vissza' a kéz időben.
  • A csuklót nem igazán használjuk ebben az ütésben,
  • A mozgás nagyobbik részét az alkar, kisebbik részét a felkar végzi
  • Ütés közben a felkar és az alkar kb 90 fokotz zár be
  • Ütés közben a könyék a padlót nézi, alig emelkedik el a törzstől

 

Fonák kontra

A fonák kontra a tenyeres kontárhoz hasonlóan alapütés. Szerepe a tenyereshez hasonlóan az,hogy az alapvető labdakezelési készségeket begyakorolhassuk, alapfokon pedig akár erős támadó ütés is lehet.

  • A fonák kontra is tiszta, egyenes ütés
  • A test és a lábak abba az irányba néz, amerre ütjük a labdát
  • Az ütő a has előtt van, onnan indul (nem a csipőből, nem is a másik kéztől)
  • Az ütő lapja zárt, merőleges merőleges az érkező labdára
  • Az ütő ütés közben elfordul a kivezető szakaszban a tenyeres oldal nézi a plafont
  • Az ütés ereje a labda sebességébe megy át, nem adunk extra pörgést a labdának
  • A felkar és az alkar közül itt is alapvetően az alkar mozog
  • Az alkar előre és felfelé mozog, ahogy a tenyeres kontránál is tanultuk
  • A tetőponthoz közel vagy a tetőponton felpattanó labdára a csukló ráfordul
  • A csukló gyors mozdulatával akár hirtelen irányváltások is elérhetők
  • A labdát mindig az ütő közepével igyekszünk eltalálni
  • Lassú és gyors ütéseknél is azonos a kézmozdulat, az alkar sebessége tér el
  • A mozdulat nagyjából vállmagasságban fejeződik be
  • A mozdulat alapvetően előre irányul, nem kell a tör függőleges tengelyétől lényegesen eltéríteni (gyaori hiba, hogy jobbkezeseknél pl. egészen jobbra húzva fejeződik be a mozdulat)
  • A hagyományos oktatásban az alapállás a tenyereshez képest némileg változik, a lábak közelebb vannak egymáshoz, de egyáltalán nem hiba, ha nem változik lényegesen az alapállás, ugyanis játék közbeni a cél, hogy a fonák ütést mihamarabb leváltsa egy tenyeres oldalról indított ütés vagy pörgetés. Ha ennek megfelelő, minimálisan módosított a a testhelyzet, az nem gond.